Banker og kortutstedere leter alltid etter måter å beskytte oss mot svindel og holde pengene våre trygge. For å gjøre dette, gjennomfører de ofte kontroller for å sikre at kjøperen er ekte og har tillatelse til å gjøre nettransaksjoner.
I denne ånden har det nye andre betalingstjenestedirektivet (PSD2) blitt innført i det meste av EU og Storbritannia.
Dette direktivet betyr at sterk kundeautentisering (SCA) nå kreves for visse nett- og digitale kjøp for å beskytte mot svindel. Når visse transaksjoner initieres via kreditt- eller debetkort på en nettside, i en app eller på App Store, må de autentiseres av banken, kortutstederen eller betalingstjenesteleverandøren før de kan fullføres.
Må jeg autorisere alle kjøp i spillet?
Ikke alle kjøp i våre spill vil trenge å bli autentisert på denne måten. Når SCA-autentisering kreves, vil du bli sendt til en side drevet av banken din eller kortutstederen for å fullføre SCA-autentiseringsprosessen.
Hvordan autoriserer jeg et kjøp?
De nøyaktige verifiseringstrinnene vil variere mellom forskjellige banker og kortutstedere. Normalt vil du bli bedt om å oppgi en kode eller et passord for å autorisere kjøpene dine. Noen banker kan sende deg til deres bankapp eller nettside for å fullføre kjøpet ditt. Når du har gitt autorisasjon, kan du deretter fullføre kjøpet.
Hva skjer etter at jeg har fullført SCA-autentiseringen?
Når du har fullført SCA-autentiseringsprosessen, skal kjøpet ditt gå gjennom som normalt. Du må deretter gå tilbake til spillet for å motta varene dine.
Hvordan vet jeg om kjøpet mitt mislyktes?
Hvis du ikke klarer å autorisere kjøpet ditt, kan du motta en feilmelding som informerer deg om at kjøpet var mislykket. For å bekrefte om du har blitt belastet eller ikke, kan du sjekke kjøpshistorikken din.
Her er noen veiledninger som kan hjelpe deg:
Jeg har problemer – kan jeg hoppe over autorisasjonsprosessen?
Hvis du opplever vedvarende problemer når du gjør nettkjøp, anbefales det at du snakker med banken din eller kortutstederen siden de administrerer prosessen.
Jeg fullførte kjøpet mitt, men jeg fikk ikke varene mine
Hvis du har fullført SCA-autentiseringsprosessen, men varene du kjøpte ikke ble levert til deg i spillet, vennligst kontakt oss, så vil vi hjelpe deg.
Jeg trenger fortsatt hjelp med et kjøp
Ikke bekymre deg – du kan kontakte oss ved å bruke Kontakt oss-knappen nedenfor.