Banker och kortutgivare letar alltid efter sätt att skydda oss från bedrägerier och för att skydda våra pengar. För att poäng detta genomför de ofta kontroller för att säkerställa att köparen är äkta och har behörighet att poäng onlinetransaktioner.
I denna anda har det nya andra betaltjänstdirektivet (PSD2) införts i större delen av Europeiska unionen och Storbritannien.
Detta direktiv innebär att Strong Customer Authentication (SCA) nu krävs för vissa online- och digitala köp för att skydda mot bedrägerier. När vissa transaktioner initieras via kredit- eller betalkort på en webbplats, i en app eller på App Store måste de autentiseras av banken, kortutgivaren eller betaltjänstleverantören innan de kan slutföras.
Måste jag godkänna alla köp i spelet?
Alla köp i våra spel behöver inte autentiseras på detta sätt. När SCA-autentisering krävs kommer du dock att dirigeras till en sida som drivs av din bank eller kortutgivare för att slutföra SCA-autentiseringsprocessen.
Hur godkänner jag ett köp?
De exakta verifieringsstegen kommer att variera mellan olika banker och kortutgivare. Normalt kommer du att bli ombedd att ange en kod eller ett lösenord för att godkänna dina köp. Vissa banker kan hänvisa dig till sin bankapp eller webbplats för att slutföra ditt köp. När du har lämnat tillstånd kan du sedan slutföra köpet.
Vad händer efter att jag har slutfört SCA-autentiseringen?
När du har slutfört SCA-autentiseringsprocessen bör ditt köp gå igenom som vanligt. Du måste sedan komma tillbaka till spelet för att ta emot dina föremål.
Hur vet jag om mitt köp misslyckades?
Om du inte godkänner ditt köp kan du få ett felmeddelande som informerar dig om att ditt köp misslyckades. För att bekräfta om du har debiterats eller inte kan du kontrollera din köphistorik.
Här är lite vägledning som kan hjälpa dig:
Jag har problem – kan jag hoppa över auktoriseringsprocessen?
Om du upplever pågående problem när du gör onlineköp rekommenderar vi att du pratar med din bank eller kortutgivare eftersom de hanterar processen.
Jag slutförde mitt köp, men jag fick inte mina varor
Om du har slutfört SCA-autentiseringsprocessen, men varorna du köpte inte levererades till dig i spelet, kontakta oss så hjälper vi dig.
Jag behöver fortfarande hjälp med ett köp
Oroa dig inte – du kan kontakta oss via länken nedan.