Har du sett en Apple-avgift som du inte känner igen? Här är en titt på varför detta kan vara fallet och de steg du kan ta i varje scenario.
Det verkar som om jag har blivit dubbeldebiterad
Om du tror att du har blivit debiterad två gånger för samma artikel, observera att köp gjorda på olika datum kan grupperas ihop till en enda avgift och visas i kvittot du fick via e-post från Apple.
Detta innebär att du bör kontrollera det verkliga inköpsdatumet för att verifiera om du har blivit dubbeldebiterad.
För att hitta det exakta inköpsdatumet, följ dessa steg:
- Gå till din Köphistorik och hitta den Order du vill utforska.
- Tryck på texten "Debiterad till..." längst ner på skärmen.
- Tryck på den enskilda artikeln i denna lista
- Du kommer att se det exakta inköpsdatumet visas här.
Här är en visuell guide för dig:
Letar du efter mer information från Apple? Läs deras vägledning om hur köp grupperas.
Jag fick ett kvitto, och jag känner inte igen köpet
Att se en avgift du inte känner igen kan vara oroande, men observera att e-postkvitton från Apple ibland kan ta några dagar att komma fram.
Om du ser artiklar i din köphistorik som du inte kommer ihåg att du köpt, tänk på att du kan få e-postkvittot dagar efter att köpet gjordes och mottogs i spelet.
Jag kan se ett väntande köp på mitt konto
Högst upp i din köphistorik kan du se en "Väntande" sektion. Artiklarna här har ännu inte debiterats ditt konto, eftersom köp ibland kan ta 1-3 dagar (eller ännu mer) att klara med din bank.
Letar du efter mer information? Kolla in denna Apple-tråd om väntande köp.
Om du tror att du har haft ett problem med ett Apple-köp, kan du hitta mer vägledning från Apple om hur man rapporterar ett köpproblem.