Banker og kortutstedere leter alltid etter måter å beskytte oss mot svindel og for å holde pengene våre trygge. For å gjøre dette, utfører de ofte kontroller for å sikre at kjøperen er ekte og er autorisert til å foreta transaksjoner på nettet.
I denne ånden har det nye andre betalingstjenestedirektivet (PSD2) blitt introdusert i det meste av EU og Storbritannia.
Dette direktivet betyr at Strong Customer Authentication (SCA) nå kreves for visse online og digitale kjøp for å beskytte mot svindel. Når visse transaksjoner initieres via kreditt- eller debetkort på et nettsted, i en app eller i App Store, må de autentiseres av banken, kortutstederen eller betalingstjenesteleverandøren før de kan fullføres.
Må jeg godkjenne alle kjøp i spillet?
Ikke alle kjøp i spillene våre trenger å være autentisert på denne måten. Når SCA-autentisering er nødvendig, vil du imidlertid bli dirigert til en side som drives av banken eller kortutstederen for å fullføre SCA-autentiseringsprosessen.
Hvordan autoriserer jeg et kjøp?
De nøyaktige bekreftelsestrinnene vil variere mellom ulike banker og kortutstedere. Vanligvis vil du bli bedt om å oppgi en kode eller passord for å godkjenne kjøpene dine. Noen banker kan henvise deg til bankappen eller nettsiden deres for å fullføre kjøpet. Når du har gitt autorisasjon, kan du fullføre kjøpet.
Hva skjer etter at jeg har fullført SCA-autentiseringen?
Når du har fullført SCA-autentiseringsprosessen, skal kjøpet gå gjennom som normalt. Du må da komme til spillet for å motta varene dine.
Hvordan vet jeg om kjøpet mitt mislyktes?
Hvis du ikke autoriserer kjøpet, kan du motta en feilmelding som informerer deg om at kjøpet mislyktes. For å bekrefte om du har blitt belastet eller ikke, kan du sjekke kjøpshistorikken din.
Her er noen veiledninger som kan hjelpe deg:
Jeg har problemer – kan jeg hoppe over godkjenningsprosessen?
Hvis du opplever pågående problemer når du foretar kjøp på nett, anbefales det at du snakker med banken eller kortutstederen din, gitt at de administrerer prosessen.
Jeg fullførte kjøpet, men jeg fikk ikke varene mine
Hvis du har fullført SCA-autentiseringsprosessen, men varene du kjøpte ikke ble levert til deg i spillet, vennligst kontakt oss, så hjelper vi deg.
Jeg trenger fortsatt hjelp med et kjøp
Ikke bekymre deg – du kan kontakte oss ved å bruke lenken nedenfor.