Banker och kortutgivare letar alltid efter sätt att skydda oss från bedrägerier och hålla våra pengar säkra. För att göra detta genomför de ofta kontroller för att säkerställa att köparen är äkta och har behörighet att göra onlineköp.
I denna anda har det nya andra betaltjänstdirektivet (PSD2) införts i större delen av Europeiska unionen och Storbritannien.
Detta direktiv innebär att stark kundautentisering (SCA) nu krävs för vissa online- och digitala köp för att skydda mot bedrägerier. När vissa transaktioner initieras via kredit- eller betalkort på en webbplats, i en app eller på App Store, måste de autentiseras av banken, kortutgivaren eller betaltjänstleverantören innan de kan slutföras.
Måste jag godkänna alla köp i spelet?
Inte alla köp i våra spel behöver autentiseras på detta sätt. När SCA-autentisering krävs, kommer du att dirigeras till en sida som drivs av din bank eller kortutgivare för att slutföra SCA-autentiseringsprocessen.
Hur godkänner jag ett köp?
De exakta verifieringsstegen varierar mellan olika banker och kortutgivare. Normalt kommer du att bli ombedd att ange en kod eller ett lösenord för att godkänna dina köp. Vissa banker kan dirigera dig till deras bankapp eller webbplats för att slutföra ditt köp. När du har gett ditt godkännande kan du sedan slutföra köpet.
Vad händer efter att jag har slutfört SCA-autentiseringen?
När du framgångsrikt har slutfört SCA-autentiseringsprocessen bör ditt köp gå igenom som vanligt. Du måste sedan återvända till spelet för att få dina föremål.
Hur vet jag om mitt köp misslyckades?
Om du misslyckas med att godkänna ditt köp kan du få ett felmeddelande som informerar dig om att ditt köp inte lyckades. För att bekräfta om du har blivit debiterad kan du kontrollera din köphistorik.
Här är några riktlinjer som kan hjälpa dig:
Jag har problem – kan jag hoppa över godkännandeprocessen?
Om du upplever pågående problem när du gör onlineköp rekommenderas det att du pratar med din bank eller kortutgivare eftersom de hanterar processen.
Jag slutförde mitt köp, men jag fick inte mina föremål
Om du har framgångsrikt slutfört SCA-autentiseringsprocessen, men de föremål du köpte inte levererades till dig i spelet, vänligen kontakta oss så hjälper vi dig.
Jag behöver fortfarande hjälp med ett köp
Oroa dig inte – du kan kontakta oss med hjälp av knappen Kontakta oss nedan.